Main Menu
  • Home
  • Programování Java
  • Programové vybavení
  • Hardware
  • Download
Nejčtenější články
  • Java - objekty, konstruktory, this
  • Křízený a přímý kabel
  • Java - operátory, výrazy, řídící struktury
  • Java - rozhraní, polymorfismus, výjimky
  • Java - metody a pole

Java - úvod, proměnné, konstanty, dat. typy

Káva, či přesněji "kafe", tak zní překlad slova "java" pocházejícího z americké slangové angličtiny, které se stalo jménem nového programovacího jazyka. Jeho vznik je spojen s rozmachem celosvětové sítě Internet, resp. se službou World Wide Web (WWW), a právě na WWW stránkách se můžeme s malými programy v Javě, nazývanými applety, nejčastěji setkat.

Applet - je program určený pro umístění na WWW server, kde je pomocí speciální značky včleněn do HTML dokumentu tvořícího WWW stránku . Při návštěvě této stránky Java-kompatibilním prohlížečem se applet automaticky nahraje do klientského počítače, kde se spustí. Applety bývají většinou kratší, aby se příliš neprodlužovala doba nahrávání WWW stránky přes síť.

Aplikace - je samostatný program, který ovšem vyžaduje pro svůj běh Java Platformu, nikoliv prohlížeč jako applet. Na aplikaci obecně nejsou kladena bezpečnostní omezení (může zapisovat do souboru apod.).

Java však není, jak se mnozí domnívají, určena jen pro Internet, ale je obecně použitelným jazykem určeným pro tvorbu běžných aplikací. Pochází od firmy Sun Microsystems, jejíž dceřiná společnost JavaSoft jej nadále vyvíjí.

Výhody

Jednoduchost

Syntaxe je zjednodušenou (a drobně upravenou) verzí syntaxe jazyka C a C++. Odpadla většina konstrukcí, které způsobovaly programátorům problémy a na druhou stranu přibyla řada užitečných rozšíření.

Bezpečnost

Má vlastnosti, které chrání počítač v síťovém prostředí, na kterém je program zpracováván, před nebezpečnými operacemi nebo napadením vlastního operačního systému nepřátelským kódem.

Přenosnost

Jedním z nejvíce oceňovaných přínosů javy je plná přenositelnost programů na libovolný počítač s operačním systémem,této přenositelnosti se dosahuje pomocí bajtkódu jehož interpretace je pak úkolem speciálních programů souhrně nazívaných Java Platforma. Java platforma se skládá ze dvou hlavních částí.První část tvoří virtuální stroj JVM-java virtual machine,který zajišťuje vazbu na hardware a interpretuje bytekód.Druhá část je Java Core Api,což jsou základní knihovny pro psaní programů.

 

 

Nevýhody

Hlavním praktickým nedostatkem Javy je malá rychlost interpretovaných programů. To se týká zejména Internetových prohlížečů, které navíc mají mnohdy problémy se stabilitou appletů (ovšem nikoliv vinou Javy). .

Druhým problémem jsou zvýšené nároky na paměť, vznikající v důsledku automatické správy paměťových prostředků. Kapacita pamětí počítačů však neustále roste, a tudíž se jedná o poněkud méně závažný nedostatek.

 

Zápis programu v javě

Hlavní program,nebo-li metoda,která je vyvolána po spuštění programu jako první se musí jmenovat main a musí být v programu vždy uvedena.Tato metoda musí být vždy uložena v nějaké třídě.Třída se musí vždy jmenovat stejně jako soubor ve kterém je uložena,včetně dodržení velkých a malých písmen. Metoda main by měla být uvedena ve třídě která je označená jako public. Musí mít přesně tuto podobu:

public static void main(String[]args){
tělo metody
}
Nesplňuje-li main() tyto požadavky,půjde sice zdrojový soubor přeložit ale nebude možné program spustit.

ukázka programu:

public class Prvni{
public static void main(String[]args){
System.out.println("Ahoj")
}
}

Konstanty

Celočíselné konstanty

Celočíselné konstanty mohou být vyjádřeny ve tvaru:

Desítkové Konstanta se skládá z číslic 0-9 a nesmí začínat číslicí 0,

Šestnáctkové Konstanta začíná sekvencí 0x nebo 0X a kromě číslic 0-9 může obsahovat znaky abcdefABCDEF,

Osmičkové konstanta začíná číslicí 0 a dále smí obsahovat jen číslice 0-7.

Všechny celočíselné konstanty jsou implicitně typu int. Pro změnu typu na long je třeba za konstantu připojit znak l nebo L:

a = 1000L;

Znakové konstanty

Znaková konstanta je znak nebo skupina znaků reprezentující znak jeden -tzv. escape sekvence:

Pro vyjádření některých speciálních znaků lze použít tyto escape sekvence:

\b backspace
\t tabulátor
\n nový řádek (LF)
\f nová stránka (FF)
\r návrat vozíku (CR)
\" uvozovky
\' apostrof
\\ zpětné lomítko
\xxx znak zapsaný v osmičkovém kódu (000-0377)
\uxxxx znak Unicode zapsaný hexadecimálně.

Znaková konstanta se uzavírá mezi apostrofy a je vždy typu char.

char w = 'w';

Řetězcové konstanty

Řetězcové konstanty se tvoří stejným způusobem jako znakové jen se místo apostrofů používají uvozovky.

Logické konstanty

Pro typ boolean jsou definovány dvě konstanty:

true - reprezentující logickou 1, false - reprezentující logickou 0.

 

Základní datové typy

 

Celočíselné typy

Celočíselné typy se od sebe liší pouze svou velikostí a tím i rozsahem zobrazitelných čísel.

 

 

 

název bitů rozsah
byte 8 -128..127
short 16 -32 768..32 767
int 32 -2 147 483 648..2 147 483 647
long 64 -9 223 372 036 854 775 808
+9 223 372 036 854 775 807

Znakový typ

Jediným znakovým typem v Javě je šestnáctibitový char. Hodnotami tohoto typu jsou šestnáctibitové znaky Unicode

Unicode Znak
0x00C1 Á
0x00C2 ^A
0x00C4 Ä
0x00E1 á
0x00E2 ^a
0x00E4 ä
0x00DF ß (ostré s)
0x010C Č
0x010D č
0x010E Ď
0x010F ď
0x00C9 É
0x00CB Ë
Unicode Znak
0x011A Ě
0x00E9 é
0x00EB ë
0x011B ě
0x00CD Í
0x00CE ^I
0x00ED í
0x00EE ^i
0x013D Ĺ
0x013E ĺ
0x0147 Ň
0x0148 ň
0x00D3 Ó
Unicode Znak
0x00D4 Ô
0x00D6 Ö
0x00F3 ó
0x00F4 ô
0x00F6 ö
0x0154 Ŕ
0x0158 Ř
0x0155 ŕ
0x0159 ř
0x0160 Š
0x0161 š
0x0164 Ť
0x0165 ť
Unicode Znak
0x016E Ů
0x00DA Ú
0x00DC Ü
0x016F ů
0x00FA ú
0x00FC ü
0x00DD Ý
0x00FD ý
0x017D Ž
0x017E ž

 

 
Copyright © 2023 Výukový portál Háka Software. Designed by olwebdesign.com